Statystyki
- Odwiedziny: 888393
- Do końca roku: 235 dni
- Do wakacji: 42 dni
Telefon: (75) 741 33 34
Jak dojrzale radzić sobie ze złością?
Złość jest emocją, która informuje nas, że dzieje się coś złego, co nam zagraża, rani naszą godność, narusza nasze prawa i interesy. Emocja ta mobilizuje nas do działania w obliczu zagrożenia lub przeciwności.
Odczuwanie złości jest normalne i w wielu sytuacjach uzasadnione.
Złość towarzyszy nam codziennie, ponieważ każdy z nas inaczej myśli, ma inne cele, oczekiwania, obyczaje i często nieświadomie (a czasem świadomie) wzajemnie naruszamy swój spokój, interesy, sferę prywatności, utrudniamy realizację zamierzeń, co rodzi frustrację oraz gniew.
Złość staje się problemem dopiero wtedy, gdy jest niedojrzale i destrukcyjnie wyrażana.
Przejawy i skutki niedojrzałego radzenia sobie ze złością:
1. Tłumienie złości
2. Niekontrolowane wybuchy złości
3. Bierna agresja
Jak dojrzale wyrażać złość:
Uświadomić sobie CEL – Celem dojrzałego wyrażenia złości powinno być zakomunikowanie, że dana sytuacja nam nie odpowiada, rani nas, narusza nasze interesy – oraz próba rozwiązania lub złagodzenia problemu bez eskalacji konfliktu i powiększania szkód.
Ustalić prawdziwą przyczynę – uświadomić sobie co lub kto jest naprawdę przyczyną naszej złości (złościmy się na dziecko, a być może mamy za sobą ciężki dzień – przyczyną jest zatem nasze wyczerpanie, ewentualnie niemiła sytuacja w pracy. Czasem przyczyną jest nasze zaniedbanie: poganiamy ze złością dziecko lub taksówkarza, a po prostu sami za późno wyszliśmy z domu).
Ocenić, czy sprawa warta jest naszej złości – rozbicie niechcący przez dziecko szklanki nie powinno być powodem złości, uciążliwe zachowanie sąsiadów – o ile narusza nasz spokój, bezpieczeństwo, czy wygodę – może uzasadniać uczucie złości.
Formy dojrzałego wyrażania złości:
Słownie (ustnie lub pisemnie) – nie poprzez rękoczyny lub inne destrukcyjne działania
Grzecznie – grzeczny język, intonacja, wyraz twarzy. Dobrze jest stosować komunikat „ja”
Konstruktywnie – zaproponować konkretne rozwiązanie, które zlikwiduje lub złagodzi problem, wynagrodzi stratę
W stosunku do osoby, która złość wywołała – nie wobec zastępczych, słabszych adresatów np. dzieci
Bierna agresja u dzieci
Bierna agresja (BA) jest to złość okazywana nie w sposób otwarty, lecz poprzez zachowania, których celem jest zrobienie na złość osobie dorosłej, reprezentującej autorytet i władzę – rodzicowi, nauczycielowi itp.
Bierna agresja pojawia się wtedy, gdy zakazujemy dzieciom otwartego, uczciwego, słownego wyrażenia złości lub frustracji. Na przykład krzyczymy: „jak śmiesz tak się odzywać!”, stosujemy kary fizyczne lub inne, wyśmiewamy.
(i bardzo irytujący!), ale nie należy wówczas „dokładać” naszej frustracji do jego gniewu, lecz spokojnie i cierpliwie uczyć je dojrzałego wyrażania złości:
Przykłady biernej agresji:
Cechy charakterystyczne biernej agresji:
Przyczyny biernej agresji:
Bierną agresję u dziecka prowokują dorośli.
Przyzwyczajenie w dzieciństwie do BA staje się złym nawykiem w dorosłym życiu.
Nauczenie dojrzałego wyrażania złości jest procesem długotrwałym!
Według dr Rossa Campbella dopiero dzieci 17-letnie potrafią wyrażać złość dojrzale – pod warunkiem, że je tego uczymy! Dzieci najlepiej uczą się dojrzałego wyrażania złości obserwując dorosłych, którzy dojrzale radzą sobie z własnym gniewem – czyli grzecznie, słownie, konstruktywnie i wobec właściwego adresata.
Nauczenie dojrzałego wyrażania złości jest jedną
z najważniejszych powinności dorosłych wobec dzieci.