Statystyki
- Odwiedziny: 881824
- Do końca roku: 247 dni
- Do wakacji: 54 dni
Telefon: (75) 741 33 34
PEDAGOG SPECJALNY: mgr Jadwiga Zarzycka i mgr Iwona Małek
ZAJECIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE: mgr Iwona Małek
Zadaniem pedagoga specjalnego jest wspomaganie dziecka podczas zabawy i pracy w grupie, dostosowanie wraz z zespołem nauczycieli i specjalistów metod i form pracy w taki sposób, aby umożliwić jak najpełniejszy rozwój dziecka. Zespół pracuje zawsze we współpracy z rodzicami. Rodzice są zapraszani na spotkania zespołu i aktywnie uczestniczą w opracowywaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno - Terapeutycznych (IPET).
Zadaniem pedagoga specjalnego jest także prowadzenie terapii pedagogicznej. Zajęcia terapeutyczne różnią się w zależności od rodzaju potrzeb dziecka. Zawsze związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej, rozwijaniem sprawności manualnej, grafomotoryki. Mogą być poświęcone także na wspomaganie rozwoju emocjonalnego - wzmacnianie samooceny, naukę wygrywania i przegrywania, rozpoznawania i nazywania emocji. Zajęcia mogą mieć charakter rewalidacyjny oraz korekcyjno - kompensacyjny. Celem jest optymalne wspomaganie rozwoju dziecka W pracy terapeutycznej specjalista zawsze bazuje mocnych stronach dziecka.
Poniżej przedstawiam wybrane propozycje zabaw i ćwiczeń rozwijających sprawność manualną, grafomotorykę, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, mowę i myślenie oraz stymulujących rozwój poznawczy , społeczny i emocjonalny dzieci.
1. Ćwiczenie sprawności manualnej, grafomotoryki:
- gniecenie gąbki, piłeczki;
- wyczuwanie różnych powierzchni, dotykanie, odgadywanie, co jest w woreczku;
- ugniatanie papierowych kul;
- zabawy konstrukcyjne np. budowanie z klocków;
- przewlekanie sznurka przez otwory;
- wkładanie guzików do skarbonki;
- malowanie całą dłonią dużych powierzchni;
- lepienie z mas plastycznych z dodatkiem kaszy, ryżu itp.;
- zabawy klamerkami/ spinaczami - przenoszenie drobnych elementów, dopinanie;
- dorysowywanie brakujących elementów (np.: z: J. Baran, "Terapia zabawą");
- rysowanie pod dyktando;
- wycinanie: dowolne, po linii, cięcie pasków.
2. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć wzrokową oraz koordynacje wzrokowo - ruchową:
- wyszukiwanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu;
- wskazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych (np.: gra „Figuraki”);
- naśladowanie czynności wykonywanych przez drugą osobę "zabawa w lustro";
- dobieranie par jednakowych przedmiotów, obrazków (układanki typu "Memory");
- wyszukiwanie par obrazków, które do siebie pasują lub tworzą całość (np.: pies buda, korona - pień drzewa);
- "czego brakuje?"- zapamiętywanie układu obrazków;
- układanie puzzli;
- zabawy konstrukcyjne wg podanego wzoru (np.: budowanie wieży z klocków wg wzoru);
- porównywanie dwóch podobnych zabawek pod względem cech podobnych i różniących;
- układanie prostych ciągów rytmicznych (dwa elementy np.: kot, pies, kot, pies);
- układanie klocków wg określonej zasady np.: koloru;
- odwzorowywanie prostych symboli, znaków oraz szlaczków;
- rysowanie, malowanie kredą, farbą linii pionowych, poziomych, ukośnych falowanych na wzorze.
3. Ćwiczenia percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo - ruchowej:
- rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków - głosu i źródła dźwięku np.: szelest gazety, kapanie wody z kranu;
- ilustrowanie dźwięków poprzez różne formy działalności dziecka (np.: naśladowanie wiatru , deszczu, burzy za pomocą gniecenia gazety)
- rozpoznawanie osób po głosie ("zgadnij, kto cię woła");
- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względu na ich natężenie (głośno-cicho);
- wysłuchiwanie zmian w tempie słyszanych dźwięków (szybko - wolno);
- wysłuchiwanie i powtarzanie dźwięków tworzących układy rytmiczne np.: podczas klaskania, tupania;
- rozpoznawanie i przeliczanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- zabawy z instrumentami: bębenek, cymbałki itp.;
- śpiewanie piosenek z jednoczesnym naśladowaniem gestów, powtarzanie rymowanek
- ćwiczenia słuchu fonematycznego: analizy i syntezy sylabowej, wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie.
4. Stymulacja rozwoju mowy:
- gimnastyka języka przed lustrem np.: wysuwanie, wsuwanie języka;
- ćwiczenia oddechowe typu: zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie na papierek, piłeczkę itp;
- zachęcanie do mówienia w sytuacjach codziennych;
- wyszukiwanie na obrazkach elementów wskazanych przez dorosłego, powtarzanie nazw oraz prostych zdań np.: „chłopiec szuka piłki”, itp.;
- wykorzystywanie gestów podczas nauki wierszy i piosenek;
- nazywanie przedmiotów i sytuacji podczas codziennych czynności;
- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze np.: naśladowanie odgłosów zwierząt;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie treści obrazków.
5. Pobudzenie aktywności poznawczej dziecka:
- pobudzenie rozwoju pamięci dowolnej poprzez utrwalanie informacji o sobie;
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni;
- rozpoznawanie, nazywanie czynności wykonywanych przez dziecko i inne osoby;
- wprowadzanie, utrwalanie nazw kolorów podstawowych i pochodnych;
- wprowadzanie, utrwalanie nazw wybranych owoców, warzyw, zwierząt domowych, leśnych i egzotycznych;
- utrwalanie nazw figur geometrycznych;
- rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach w możliwie szerokim zakresie;
- wprowadzanie nazw aktualnej pory roku i jej cech charakterystycznych;
- łączenie na zasadzie przedmiot - czynność oraz przedmiot - czynność - zawód
- układanie obrazków wg czynności następujących po sobie (plan dnia, historyjki obrazkowe);
- stymulacja myślenia przyczynowo - skutkowego: „Co wydarzyło się potem?”.
6. Budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności:
- zabawy i ćwiczenia wynikające z zainteresowań dziecka ("co lubię", "co potrafię");
- rozwijanie sposobu komunikacji werbalnej dziecka;
- doskonalenie czynności samoobsługowych, zachęcanie do samodzielnego podejmowania decyzji w zabawie;
- zachęcanie do samodzielnego odkładania rzeczy na miejsce, korzystania z toalety, jedzenia i ubierania;
- chwalenie dziecka za najmniejsze nawet postępy, podkreślanie mocnych stron dziecka.
7. Rozwijanie sfery społeczno - emocjonalnej:
- zabawy w grupie dzieci;
- nauka wygrywania i przegrywania podczas gier typu ściganki, memo itp.;
- ustalanie i przestrzeganie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy;
- zwracanie uwagi na potrzeby innych ludzi, kształtowanie empatii poprzez zabawy naśladowcze typu „lustro”;
- zabawy tematyczne np.: w dom lub przedszkole;
- wzbogacanie rysunku postaci ("to jestem ja i tak wyglądam");
- nazywanie różnic i podobieństw między sobą i innymi np. wszyscy lubimy jeść lody;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania wybranych emocji (zabawy naśladowcze, zabawy mimiczne);
- rozpoznawanie emocji na zdjęciach i symbolach (np.: z wyd. Harmonia);
- słuchanie bajeczek terapeutycznych np. M. Molickiej.
Warto przeczytać:
- B. Jodłowska (red.); Idea integracji a wychowanie: ku pedagogice integralnej;
- A. Franczyk, K. Krajewska - "Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zburzeniami rozwoju - ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno - terapeutycznej";
- A. Franczyk, K. Krajewska - "Skarbiec nauczyciela - terapeuty" (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej) - czyli od programu do realizacji - propozycje rozwiązań pracy terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- B.L. Baker, A. Brightman - "Kroki ku samodzielności";
- C. Cunningham - "Dzieci z Zespołem Downa" - poradnik dla rodziców;
- A. Sobolewska - "Cela - odpowiedź na Zespół Downa";
- E. Pisula - "Autyzm u dzieci - diagnoza, klasyfikacja, etiologia";
- T. Grandin - "Byłam dzieckiem autystycznym";
- D. Tammet - "Urodziłem się pewnego błękitnego dnia - pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z Zespołem Aspergera."